Av Alan Hollinghurst
Del ett utspelar sig strax innan första världskriget i ett ståtligt viktorianskt familjesäte. Den alla fokuserar på och vill vara i närheten av är Cecil. Ett underbarn, vacker, karismatisk, vältalig och som charmar alla i sin omkrets.
I del två har vi förflyttats ca fyrtio år framåt.
Två män möts på ett bankkontor. Paul, ytterst oerfaren när det gäller det mesta, betjänar Peter, något äldre, annan samhällsklass mer världsvan. Och sexuellt skickar han ut tydliga signaler som trots allt hamnar rätt hos Paul. Bankdirektören mr W har ständigt behov av sällskap, krigsskadad sedan han blev instängd i ovisshet i en skyttegrav och därav hamnar Paul i familjen Ws trädgård och eftersom han citerar Cecil, blir han inbjuden till en högtid till åminnelse av poeten. Här återknyter vi kontakten med barnen i första delen, Corinna som är gift med bankdirektören hennes bror W åtnjuter inte samma respekt som systern. Han har hamnat vid sidan på något sätt. Tas inte emot med värme. Av ett samtal förstår vi att en lag gått igenom som innebär att det inte längre är olagligt att vara homosexuell. Inte oviktigt för
handlingen.
I akt tre samlas vänner och bekanta till en minnesceremoni för Peter, Pauls tidigare bekant. Det är tal med en strulig mikrofon, det är mycket som är outtalat men som viskas mellan besökarna. Paul som varit lärare i huset som Cecil en gång levde i. Ron, ägare till ett antikvariat misstänker att det kan finnas texter, gömda i Corey Court. Han åker dit dagarna innan det skall rivas. All denna pompa och ståt, nu är förfallet totalt. En brasa med skräp brinner på bakgården, Ron gör inga fynd och här sluts cirkeln. Cecils minne och eftermäle som poet sträckte sig över fyra generationer. Vem minns honom och epoken imorgon?
Engelsk överklass och dess maner. Hur får man små spontana barn att bli dessa stenstoder utåt?
Utmejslat och med en detaljkänsla som få är Hollinghurst en mästare på framför allt dialoger. Det är de som bildar trådarna i väven som har olika skikt. Hela tiden är folk vaksamma och säger aldrig det de tänker. Det är mer än meta det är metametastrukturer boken igenom.
Tätt, koncentrerat och målande. Miljöer och människor är tecknade med fin penna. Erotiken mellan män självklar, inte ursäktad.
4,2
maj 2017
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar