tisdag 28 juni 2022

Det tredje ljuset ; Små ting som dessa

av Claire Keegan
Två täta noveller som för läsaren rakt in i 70- och 80-talets Irland.
 

I Det tredje ljuset sitter flickan i baksätet på pappas bil och ser sommarens ängar fara förbi samtidigt som hon undrar hur det skall bli hos familjen Kinsella. Flickan
 är en skarp iakttagare men allt förstår hon inte. Kinsellas och bondgården är något helt nytt, hon vänjer sig sakta vid de nya dofterna, sättet att tala, förtroligheten. Men där finns något annat också, något som väcker hennes sårbarhet.

”Jag är på en plats där jag varken kan vara den jag är eller förvandlas till den jag kan bli… Men det är en annan sorts hem. Här finns det plats, och tid att tänka…"


Jag vaggas med i den till synes anspråkslösa texten. Eftersom det är flickan som berättar finns luckor i berättelsen så när jag minst anar det händer något som både skrämmer och förbryllar. Flickan är sensibel men vet inte riktigt vad hon skall göra med sina iakttagelser eller sina känslor. Det tredje ljuset är en luftig men samtidigt tät berättelse, förföriskt lätt att läsa, jag kunde inte sluta när jag väl börjat.
 

I små ting som dessa placeras vi i New Ross en mindre hamnstad där det ryker ymnigt från skorstenarna. Den som förser invånarna med kol är Bill Furlong som dagarna i ända kör runt med sin slitna lastbil. Därhemma sköter hans hustru Eileen och de fem flickorna hushållet. De har så de klarar sig just precis. Julen är i antågande och alla behöver extra kol-leveranser inför helgen och kylan, så även klostret uppe på kullen. Bill undrar över hänglås och glasbitar på murkrönen.
 

"Där det finns hemligheter finns det skam och skam kan vi klara oss utan"

Jag berättar inte mer om handlingarna då skulle jag förstöra både nöjet och tolkningar av det som sker, m
en båda novellerna får mej att fundera över; hur människorna talar med varandra, vad de inte säger, vad de antyder. Hur allt hänger samman på gott ont, hur beroende alla är av varandra och påfrestningarna det innebär. 

Det är svårt att ringa in vad det är som berör men inget blir sej likt därefter. Så skriver riktigt bra författare. Det går inte att undvika att tänka på ett visst släktskap med Alice Munro kanske också Elisabeth Strout.

Bästa läsningen på länge. Stillsamma berättelser med sprängkraft. Här finns hur mycket som helst att fundera över eller varför inte diskutera i en bokcirkel. För två utsökta noveller, som kommer att stanna i mej länge får Det tredje ljuset ; Små ting som dessa en klar femma.

Claire Keegan, född 1968 Wicklow, Irland, är en prisbelönt författare. Hon har också undervisat i kreativt skrivande. Hennes berättelser har översatts till ett 20-tal språk.

ISBN: 9789146237945


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar