fredag 30 september 2016

Tvillingsystrarna

Lotti hamnar hos en varm men lite lätt excentrisk familj. Mannen är en charmör utåt, älskar svartsjukt sin fru och tillåter inte att något inkräktar på hans rätt till henne. Pappan är också besatt av musik och jagar det rätta ljudet. Han experimenterar med ljudåtergivning, har ett eget rum och lever ett eget liv mitt i huset. I familjen finns flera flickor och Lotti smälter in och glömmer det tyska språket. Huset ligger ute på landet. Man cyklar och det är skogsdungar. Man har också ett uthus med en altan som var tänkt för konvalescenter.
Pusselbitarna från förr rullas upp medan systrarna äter, går på konditori eller tar promenader. Allt är inte helt friktionsfritt eftersom Lotti när ett starkt hat till ockupationsmakten. Hon förlorade också en käresta till ett koncentrationsläger. Anna å sin sida har upplevt Hitlers uppgång o fall inifrån med allt vad det innebar av svält och umbäranden mot slutet. Hon träffar en soldat som är en alldeles vanlig hygglig man men som dras in i krigsmaskineriet. Anna hävdar att det var lätt att dupera ett okunnigt och fattigt folk.

Kvinnorna har mycket olika personligheter man kan inte tro att de är tvillingar. Lotti mörk smärt och lugnare, hon har haft en vacker röst en gång i tiden. Anna frodig utåtriktad oförvägen och tar för sej, är rapp i svaret. Mötet mellan dem är långt ifrån friktionsfritt. Mycket starka minnen och därmed känslor väcks och därmed ilska, hat och frustration. Men ändå fortsätter de att träffas och lägga bit till bit. Anna fick aldrig några barn, kanske som resultat av att hon blev gruvligt misshandlad i en svinstall av sin fosterfar en gång i tiden. Detta är en av hennes livs stora sorger. Hon gifte sej med sin soldat och hon vet hur han dödades i en bil i Eifelpasset strax innan krigsslutet. Några av hans soldater ville plocka lite äpplen längs vägen och övertalade honom att stanna deras lastbil. Där är bilen ett lätt byte för de allierades flygplan. Anna besöker graven varje år, hon är inte omgift.

Från två håll får vi uppspelat hur det var att leva inuti ett land som var ockuperat och retoriken från krigsmaskinen Tyskland. Hos Lotti börjar man gömma folk, judar. Dessa gömlingar har man i flera år och mot slutet dras skruvarna åt - angivare finns överallt och det är fruktansvärt ont om mat. 
Europas mörka historia skildrat från två motsatt håll. I film o litteratur har man manglat ondska och oförätter i flera generationer. Man förstår att mötet mellan Anna och Lotti aldrig hade kunnat ske med locket på.

Anna hamnar längs snirkliga vägar från svinstall till ett gods där hon är husfru. Hon har fått gå i skola och delvis är hon självlärd. Hon har stor intellektuell kapacitet - bl a oerhört lätt att lära sej saker. 

Flera gånger är Lotti på bristningsgränsen - hon far ut mot sin syster och är ursinnig på mycket bakåt i tiden. Helt försonas de inte, Anna är den som tar nästa steg när det haltar för mycket. 
Mot slutet dör Anna en natt på hotellet. Innan dess har de fyllt luckorna i sin historia på ont och gott.

Efter en tveksam start griper boken tag. Mycket detaljer från kriget talar för att författaren har grävt rejält mycket känns inpå skinnet. Intressant är att det i första hand är kvinnoperspektiv, t ex hur får man tag i mat, hur överlever man, tar hand om varandra, barnen och kärleken.
3,6
Tessa de Loo Utgiven omkring 2007
Boken är filmad - holländsk film 
Läst mars 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar