onsdag 29 december 2021

Berättelser om Yunnan

Av Emei Burell

Emeis mamma tittar på gamla fotografier och berättar om när hon som mycket ung fick tjänstgöra långt hemifrån på olika platser under kulturrevolutionen i Kina. Det är vardagliga historier berättade med värme och med ett särskilt sinne för detaljer som gör att jag gärna läser vidare. De unga kan till exempel beordras jobba långa dagar på gummiplantager. De små enheterna tävlade ibland mot varandra - allt för att bibehålla kampviljan och revolutionsglöden.



Jag stålsatte mej inför innehållet tänkte att det skulle vara en eländeshistoria med svält och umbäranden - det var många som dog under Maos kulturrevolution - men icke. Mamman har gott gry och envishet och berättar för sin dotter om alldagliga händelser och tiden i barackerna med kamraterna och förmännen. De jobbar stenhårt men det är inga slavläger ungdomarna befinner sig i.


Eftersom jag inte har språket för att bedöma det tecknade blir min bedömning lite stolpig men att det är ett proffs som gjort serierutorna står helt klart. Till sparsmakade färger i svagt grått, gulbeige pastelltoner och fina detaljer lyckas Emei Burell förmedla både nostalgi och hur hon rycktes med när hennes mamma berättade från sina fotografier. Jag försjunker en stund i hur hon behandlar ljuset som faller in i rummen och på ansiktena, så varsamt, väldigt läckert gjort. De här serierutorna fångar verkligen ögonblicken.


Jag läser alldeles för sällan tecknade serier inser jag nu, särskilt nu när jag ramlat över något så bra. Malmö ser sig som seriestad med sina serieskolor. Extra roligt att det har fått genomslag på biblioteken för där ges genren stort utrymme, ett välförtjänt sådant. Stor bredd i ämnen och konstnärlighet. 


Berättelser från Yunnan får en fyra för det sympatiska tilltalet och den säkra grafiken, rekommenderas starkt.


Emei Burell är grafisk konstnär utbildad i Danmark och arbetar med internationella spelproduktioner





ISBN: 9789198302967


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar