tisdag 15 februari 2022

Jag är olyckligt här

Av Johan Croneman

Du måste umgås med dej själv varje dag resten av ditt liv. Ohjälpligt kommer tankarna, tunga, ibland lätta, men kommer det gör de. 


Barndomen - särskilt fadern, missbruk, vänskap, krackelerande äktenskap - runt runt. Pricksäkra insikter och iakttagelser. Man känner igen stilen, kort och lite frän, uppkäftig, ofta citatvänlig. 


Mycket går inte att förklara. Och varför kräva att det ena leder till det andra, A följs nästan inte aldrig av B när det gäller det mellanmänskliga. Människan är en komplex varelse allt ligger inte i dagern inte ens för den som går och bär på sig själv. För att inte tala om hålet som som inte går att täppa till, det som bara kräver. 


Drickandet har haft greppet om honom och tanken infinner sig nästan omedelbart; hur, ja hur har han ändå kunnat prestera, skriva? Dessutom sett en flod av filmer, tv, sport och samtidigt hålla sej allmänt ajour. Hur minnas, hur undvika att tappa stinget?


Cronemans bok om bitar av hans liv är som hans krönikor. Separata teman ändå hänger de ihop. Nedslag i minnet och vissa punkter är mer ömma än andra och de kräver och förtjänar att återvända till. 




Han är ett barn av sin tid. Männen så starkt präglade av en tidigare slags maskulinitet, där ansvar för familj och barn utkrävde så pass att skygglappar eller okunskap kring relationerna till desamma kom till korta. Fadern går igen på mer än ett sätt, Croneman studsar till av rädsla för sin egen nutida spegelbild.


”Pappa gjorde mig olycklig hela livet. När jag inte var rädd för honom så hatade jag honom och när jag inte hatade de honom så saknade jag honom..”


Det är flygande lätt att läsa Cronemans texter och det är många som läser och det är han medveten om. Ett lite solkigt exempel är när den erfarne parterapeuten, som borde ha distans men under en stormig sejour inte kan låta bli att undslippa sig att han själv skriver. Gissa vad Croneman har att säga om honom. 


En intresseväckande titel, minst sagt och visst spanar man efter vad som kan ha bidragit till det olyckliga varat. Var och en får väl komma fram till sin teori, kanske utifrån sina egna utgångslägen. Jag ger Jag är olyckligt här en trea för en modig introspektion. Cronemans allt annat är välkammade texter vill jag inte missa.



Johan Croneman (1955) är film- och nöjesjournalist.

ISBN: 9789189061743 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar